GOD JUL




juleklappar

 

Dagen börja med läkarbesök för Lilleman som konstatera att det bara rörde sig om en vanlig hederlig förkylning som säkerligen blev mycket jobbigare tack vare tandsprickningen. Sedan akutåkte jag till västerås för 1 h julklappsshopping, hittade i stort sett allt jag skullet. Klapparna jag beställt via nätet damp också ner i brevlådan idag, perfekt. Nu ska jag fixa mina homemade juletiketter och vika tvätt.

allt gott//

wintergeisha



antoher pic. photograph in denmark.
make me remember one of the craziest lala travels with Jenna.


tävling say what!?




först med 7 rätt vinner!

 


8 nyanser av rand


när tvätthögen ser ut så här




kan babyn ha en sånhär matchande outfit.



så gissa vad jag ska göra kl. 19.oo...

she's no more


Världen är en talang mindre.
Brittany Murphy fick hjärtstillestånd och dog. 32 år gammal.
Hon var och är fortfarande en av mina favorit skådespelerskor, girl interruped har jag tillsammans med Jenna sett hundratals gånger. Sin City, 8 mile, smekmånaden och don´t say a word är inte att underskatta heller. Hon är även Glorias röst i en av mina favoritbarnfilmer Happy feet. Sorgligt



live to love


Lugn hemmakväll, Nicholas övertrötttjattrar med sin gosisdinosaurie. Han är så härlig min lilla kille, alltid så go och glad även om han är förkyld och har tandsprickning. Det är kärlek att se honom växa, utvecklas och upptäcka. Hans egna lilla person som blir överlycklig om någon sjunger imse vimse spindel eller vill leka titt-ut. Den gosiga lilla människan som nu kan sitta utan stöd, älskar att bada och gärna "pratar" i över en halvtimme bara någon lyssnar. Han är underbar.



När fjärde ljuset brinner
vi hämtar julegran
och alla barnen räknar
dan före dan före dopparedan





waterballons




just find this pic, almost have forget it
funny as a bunny this make me happy as a hippo


find som others funny pics to, show u guys later!

rörigt i röran


Jag förstår inte hur vi lyckats röra till det så mycket hemma. det är liksom saker överallt!
måste köra bort madrassjävlarna också, är det inte gjort senast tisdag tänker jag personligen öppna mitt stora vardagsrumsfönster och med ren glädje kasta ut dem.

Buddy Holly var kanoners! visst skulle det vara absolut perfekt om det varit lite dans med i showen men den var kanon, han är duktig han, brolle. och alla de andra också:)

Har forttfarande pyjamas, skrotar omkring och småstädar, kan ändå inte ta ut Nicholas han är lite krasslig än. Så kära vänner, det blir liksom inga julklappar i år, jag är liksom fast här med sjukling ;)

puss på er

buddy holly


käkar polly och idas gudomligt goda kokostoppar, tar ett glas vin och dags snart att svira om och bege sig in till city och se brolles buddy holly! ha en supergo kväll, det kommer vi ha;)




små små sylvassa...


Det gör ont om en tandlös bäbis biter en i bröstet men helt plötsligt kände jag en fruktansvärd smärta som fick mig att skrika rätt ut. Min baby hade helt plötsligt vidarutvecklats till en t-rex unge som förvånat tittar på mig och spricker upp i ett lyckligt flin.. och där... där i mitt förr så söta harmlösa tandlösa leende glimtar jag mina arma bröstvårtors nya fiende. ett litet sylvasst risgryn....




solig dag

och vad jag längtat efter denna soliga vinterdag, kylig med massa snö.
synd bara att vi inte kan gå ut för att lilla älskling är en snoris. har en massa ärenden som skulle behöva göras men det får vänta, får passa på att byta vardagsrumsgardiner och självklart överösa min pojk med massor av kärlek och gos!



lilla snoris får sova halvsittandes i vagnen



men om nån ska ner på stan kan ni väl fixa

- 4 frimärken
- golden heat värmespray
- strumpbyxor (svarta/hudfärgade)
- röda panelgardiner
- ett knippe bananer (inte ett uns bruna, hellre gröna)
- hallon youghurt
- tomatsoppa
- snorsugsfilter
- nezeril näsdroppar för baby
- mascara

sitter här och väntar så länge
tack o tack



kära liten


Lilleman blev dunderförkyld inatt, stackarn somna av ren utmattning vid femtiden imorse och sov ända till klockan sju. Så hela dagen har vi gått runt som lite i en dimma alla tre, studom vakna, stundom sovit. Nu gick Riffe till jobbet, Lillsnoris somna och jag har gjort mig en kopp te. Nu verkar han kunna andas genom näsan rätt bra så han kanske sover en liten stund, mitt älskade underbara barn!


mobbad till döds




11-årige Victor tog sitt liv efter att ha blivit mobbad i skolan. Kvällsöppets Lennart Ekdal har träffat Victors pappa Johan, som berättar om saknaden och sveket från skolan. Vilket ansvar har de vuxna när barn far illa? Lärare, kommunpolitiker och inte minst - föräldrarna själva?


Enligt en ny undersökning från Skolverket har över 50.000 barn i årskurs fyra till nio, känt sig mobbade någon gång under den senaste månaden.

Vad gör skolor och kommuner för att hjälpa dessa barn?

Stor debatt om mobbning i Kvällsöppet ikväll, klockan 22.40 i kanal 4.

 

Du kan stödja arbetet mot mobbning
genom t.ex Friends & Barnombudsmannen


we and us




Jag älskar Cassandra Rhodins Animal Planet.
Detta är min favorit som jag velat ha från första ögonblicket, just därför att det är Rifat och Jag! Platsa väldigt bra i mitt vardagsrum skulle den absolut göra, och där sitter den nog också, förhoppningsvis om några veckor.

varför vara lätt


när det kan vara svårt? självklart passa inte min dammsugarpåse så ja, vi får äta frukost med smulor under fötterna...

Kanske är det där radhuset inte så dumt ändå?





att passa eller inte passa


Med spänning i kroppen packar jag upp mina nyinköpta dammsugarpåsar ur hemköpspåsen, ska de passa eller inte? Är Veckans nyinflyttade dammråttors domedag kommen? Ska vi kunna tassa in i köket för frukost imorn utan att få barnvagnsgrus under fötterna?

Det är kvällens stora fråga mina kära läsare.


mer kvm tack!


Vi vill ha större, mycket större. Ja lite öppna ytor vore inte fel! Varför bygger man så små lägenheter med miniatyrkök och toaletter överhuvudtaget för? Kompact living, ohh yes, it´s so modern baby... och hur fan tänker man när man lägger in plastgolv i t.ex ett kök? moppa fem gånger sen är det katastrof. klinker/sten i hall kök tack!

Kolla på ett radhus häromdagen, litet kök, hyffsat vardagsrum och 3 halvsmå sovrum på övervåningen. varför 3 rum där uppe för? 1 sovrum nere och 2 där uppe skulle varit perfekt! men så var det förstås inte....

 Och jag vill inte bo mitt i stan eller på "fel sida stan", helst inte högre än våning 2 och jag vill ha ett rejält badrum.... så jakten på den perfekta lägenheten/huset fortsätter..




chistmas things






Vart lunchning och lussebullar med Emma & Nemo idag, trevligt att se dem, var ju ett tag sen! Sen har det bara skrotats hemma. Nu film och lösgodis!



babies - trailer


Fyra bäbisar ute i olika delar världen under deras första år - från födelse till deras första steg. Vissa i väst vågar knappt mata med en nappflaska som inte kokats innan medans lilla Ponijao i Namibia dricker direkt ur floden. Bayarjargal från Mongoliet, Mari från Tokyo och Hattie från USA, San Fransisco är de andra små underverken vi får se i denna dokumentär av Thomas Balmes som kommer våren 2010



barnvagnsbio


Ja det var planen idag. 9.3o.
Dock är vi inte så duktiga på att gå upp i tid, men vi är ju jävligt duktiga på att ligga kvar och mysa i sängen! Det är ju så gosigt att ligga och dra sig en timme eller två=)


nobelpris

Jag har fått Nobelpris i ämnet Mammakunskap!



Man brukar säga att bakom varje framgångsrik man, finns där en kvinna. Vilket är sant, utan tvekan! Men ännu sannare är att bakom varje trygg liten Guldklimp (barn) finns en mamma! En mamma som lägger ner hela sin själ i att fostra, trygga och skapa kärleksfulla förutsättningar för sina barn.

En mamma som så ofta får dubbeljobba med att få vardagen att gå ihop. Som först efter en lång dag på jobbet, kommer hem, lagar middag, läsor läxor, tvättar, stryker, städar, handlar och inte minst ger sina barn kvalitetstid! När väl kvällen och natten närmar sig, stupar hon i säng av ren utmattning, för att få ork att ta sig igenom ännu en ny dag. En dag som hon möter med ett leende på läpparna!

Vi alla Mammor som lyckas med den här bedriften är u n i k a! Utan tvekan är vi värda ett Nobelpris inom ämnet Mammakunskap!

Det är med en stor ära jag tilldelar Dig det här Nobelpriset! Jag beundrar Dig för Din styrka, för Din glöd och för Ditt engagemang! Var s t o l t över Dig själv!



Jag fick priset av Nathalie, som också är en fantastisk mamma, tack så mycket!

Nu är det min tur att dela ut denna ärofyllda utmärkelse och de 5 utvalda är:

Sara
Jenny
Hanna
Helen
Emma


helgmys

I fredags blev det långpromenad med Erika & Ida och sedan god mat hos mor. På lördagen så hata vi VL eftersom de inte ens kan sin egna busstabell. Det blev en liten stadsandring i köping istället och väl hemma överraskades jag av det sötaste luciatåget som kom och plinga på min dörr och bjöd på sång och lussebullar!  älskade systerystrar gjorde min dag! Idag vakna vi tidigt, åt vi stor advents frukost och gick vi och la oss i sängen igen för en tvåtimmars tupplur. myspys! Sedan blev det julmarknad med Linda, Tobbe & Max, mycket trevligt, hitta en finfin dörrkrans och gosvantar. Besöket avslutades med middag sen hem och få besök av Amanda kombo tvätta! Nu är det film!

det var min helg det
hej o hej





När tredje ljuset brinner
vi juleklappar syr
och mamma bakar kakor
och har ett fasligt styr


sleepwalk


sex månader



Idag blir min lilla gullebulle 6 hela månader!




Tänk, ett halvt år har redan gått sen den dagen min mage var gigantiskt stor, Lalehs stämma ljöd ur högtalarna, R serverade mig den största portionen med köttbullar & potatis och vi med spänning började tajma värkarna. Jag trodde att detta skulle hålla på i flera dagar, värkarna var oregelbundna och jag kände mig otroligt lugn när jag andades igenom dem. Vid sju-tiden tyckte de vi skulle komma in på en kontroll, men räkna med att få åka hem igen. Sjuksköterskan som tagit emot oss  såg verkligen förvånad ut efter att hon undersökt mig, vi fick skriva in oss på förlossningen genast och ca 3 timmar senare låg vårat lilla mirakel på mitt bröst.




vad är en vad


vad är den sjysstaste klänningar, hetaste skorna, glamourlockar och sexig make up egentligen? vad är det att vandra upp längs röda mattan med ett leende på läpparna, korka upp champagnen, skåla glatt och känna bubblorna kittla på tungan? Dansa hela natten, mingla och sippa på cocktails? Vad är väl en bal på slottet mot en lugn hemmakväll med idol?

Det blev att tacka nej till glamouren i sista stund ändå, men Hey! jag har en go baby och en härlig konsert med amanda att se fram emot! love ya pandow!

puss

images-cinderella-g.jpg


söt




speldosa från esthex


barnmat på burk


efter konstens alla regler har jag kokat, mosat, mixat, smashat, puréat och lagat både potatis och morötter men varje gång jag stoppar in en sked med mitt gudomligt goda mos i min sons mun aå grimaserar han stort och har kväljningar typ en kvart. Jag hade totalbestämt att min grabb minsann skulle äta hemalagad mat, men nej, han totalvägrar. däremot hinkar han glatt i sig en HEL burk med barnmat.

idag stod grönsaker med kalvkött på menyn, det var väl inte den absoluta favoriten och efter ett tag så var det roligare att göra pruttljud så denna puré flög över hela mig och köket. Jag tyckte tyvärr inte det var lika kul eftersom jag entusiastiskt skrubba köksgolven igår. Måltiden ska ju också vara en trevlig familjestund så jag åt samtidigt en bondomelett. Helt plötsligt får jag något konstigt i munnen och gör ungefär som Lilleman, frässpottar rakt ut. Jag hade tagit en sked med barnmat istället för bit omelett. Nicholas börjar gapskratta och jag hällde ut tallriken med grönsaker och kalvkött i vasken....  biffstroganoff är mycket godare.


23.44


Bvc-besöket avklarat, tv-bänken står monterad, lilleman sover och en kopp te drucken. Dags att slänga sig i bingen, krypa ner i kojan, semestra i drömlandet. eller bara gå och sova.



Mamms o Babas stolthet väger hela 9625 gram och är 69 cm lång.
Vilken härlig prins va!




bänkat


Rifat  har monterat halvt ihop en tv-bänk vi inhandla igår, stor och fin med massor av plats för förvaring. Jag fascineras av hans tålamod. skruva skruva skruva, skruuva isär, skruva skruva skruva. Hade det varit jag som satt där på golvet med skruvdragaren och mejsel i handen hade troligtvis den omonterade tv-bänken legat nedanför balkongen. Tillsammans med den gamla tv-bänken. Och tv:n. Nej jag beundras av hans tålamod när det gäller att montera ihop saker. Men han vet innerst inne att han inte har något val. för han känner mig ganska väl. Och såg mig montera ihop en ikea pall en gång... men jag är ju jävligt bra på mycket annat.


Idag är det bvc kl 13.oo ska bli så spännande och se vad lillskiten väger. jag satsar på 10 kg och 70 cm


morgon

 



När andra ljuset brinner
är snart lucia här
hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär


säg det med en tisha


"MOM""Hug Me"

"Hot Mama"
"...far-Med rätt att skämma bort"


kul med personliga t-shirts, välj eller designa ett eget texttryck till dig själv eller till någon i julklapp HÄR





Gurra Jr


starshine


Promenad och sen fika hos Sheriffen som bjöd på tusen sorters kakor och tårtor, ojoj.. får gå fem rundor runt ullvibackar imorn. Men trevligt var det och hennes mage börjar bli riktigt rund o go, inte långt kvar innan ännu ett litet mirakel ser världen!

Nu på kvällen har jag gjort lite julgodis till rifat, bara för han är så söt! microcola, det kan ju inte bli bättre;)


my pyjamasparty


klockan är över halv tre och fortfarande knallar jag runt i min härligt rutiga heta pyjamas. Lagat lite torsk och Nilo har somnat. sweet. kanske kan en dusch vara något och tänka på? jajjamensan!




jag är ärligt talat extremt dålig på att läsa andras bloggar, har alltid varit, hänger inte riktigt med i matchen på den punkten... försöker med jämna mellanrum hänga med i ett fåtal men det finns liksom inte så mycket ro till att sitta och läsa, hinner knappt skriva själv ibland. och när jag kikar in någonstans så lämnar jag nästan alltid en liten kommentar eller avtryck.


sweet dreams


Idag är man inte den piggaste mörten i sjön. Lilleman sovvägra. Nattens höjdpunkt var kl o3.oo, Nicholas kommer på hur man spottar och gör pruttljud, superkul tyckte han, känslan av en supertrött fredag fick jag. Ska försöka få mig en liten vila nu innan kvällen, är ju glöggkväll med julklappsbyte idag!

Igår blev det en långpromenad med Sara o Benjamin till stans största köpcentrum big inn. 6 butiker under samma tak, inte illa. väl hemma igen, efter en långdusch så gosade jag ner mig i min nya pyjamas framför tv:n. Nicholas fick finbyxor och väst till kommande högtidsdagar och hemmet fick en julstjärna. gos.





tanke


Att kunna känna tacksamhet

är en gåva


RSS 2.0