cutthursday/pinkthursday?


kom precis hem från att hälsat på jobbet. går på hp nu, börjar vänja mig lite med tanken på att vara hemma, visst sköljer rastlösheten över en ibland men nu har elefantkänslan börjat smyga sig på och energin är inte på topp hela tiden så visst är det skönt att kunna skrota hemma, vila när jag vill och gå en promenad när jag orkar.



önskar mig ett par nya solglasögon. spanade in några sjyssta ray-ban när jag var och prova ut glasögon,
funderade lite på detta med solglasögon. idag är modellerna många, men de senaste åren är det speciellt tre modeller som alltid hängt med. flugögonen, pilotglasen och plastbrillorna.

själv tycker jag inte att det finns något specifikt rätt eller fel inom mode, var och en har idag sin egna stil, smak och klär sig i det som passar en själv. ofta bestående av en blandning av våra tidigare årtionden, kulturer och nyskapande ideer. (nåja, därmed inte sagt att alla kombinationer faller alla i smaken, 90-talets klädstil ligger väl inte mig personligen varmt om hjärtat)

läs lite om just solglasögonens historia här.


lite nödvändigt vetande:  våra älskade solglasögon

60-tal.
Populära bland kvinnor var glasögon som var "för stora". Bland de kända varumärkena för solglasögon är kanske Dior det bästa exemplet på trenden. 1960-talet var också ett årtioende av protester, ställningstagande och alternativa rörelser. Solglasögon kunde vara statement om tillhörighet vilket teashades är det bästa exemplet på. Teashades är medium stora med perfekt runda linser. De bärs upp på näsan och har tunna bågar. 


   
ett par dior stronger1 som är ett bra exempel på dagens 60-tals inspirerande solglasögon samt ett par  teashades som bland annat användes flitigt av john lennon, ozzy osbourne, mick jagger och janis joplins.



70-tal
Mycket populära under 1970-talet blev Ray-Ban Aviator. Dessa hade kommit långt tidigare under 1930-talet och levererades till amerikanska flygvapnet. Ray-Ban Aviator är mycket maskulina solglasögon som utstrålar något hårt och coolt. I film bär ofta gerillaledare, poliser och militärer dem.





80-tal
Ray-bans glasögonmodell Wayfarer kom redan på 50-talet men under  1980  sågs dem i The Blues Brothers och Tom Cruise bar dem 1983 i storfilmen Risky Business. Försäljningen sköts i höjden av dessa nyskapande solbrillor och en viktig detalj för deras populäritet var att de var gjorda för både män och kvinnor. Även idag tillhör Ray-ban wayfarer världens mest populära solglasögon och är de mest förfalskade.
källa: http://www.artiklar.se/









-Jag skulle vilja köpa en kanna.
- Ska det vara en med pip?
- Nej, jag vill ha en tyst.



trevlig skärtorsdag
"Hundra män kan åstadkomma ett läger - men för att skapa ett hem krävs en kvinna."
-kinesiskt ordspråk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0